Friday, October 3, 2014

5 Day Oats Challenge - Day 4

Dah masuk hari keempat nampaknya cabaran oats aku ni. Dan Alhamdulillah aku masih bertahan. Aku masih menjadikan oats sebagai menu utama sarapan pagi dan juga makan tengah hari aku. Ok. Hari ni aku sediakan menu yang sedikit berbeza. Aku tak pasti orang pernah buat ke tak tapi aku tak kisahlah. Yang penting cara hidangan oats ni tak sama setiap hari jadi tekak aku tak lah macam bosan nanti.
 
Hari ni aku buat Nasi Lemak Oats (tanpa nasi). Wallaupun tanpa nasi aku still nak panggil nasi lemak sebab tak tau nama lain nak bagi. Hehehehe....Aku makan Oats dengan sambal kosong, telur goreng dan jugak timun. Inilah rupanya...

 
Nasi Lemak Oats 

 
Buah-buahan untuk munching :-)
(Adik aku suruh aku kawin dengan tokeh buah so ari-ari aku bleh makan buah free. hehehehe)

Thursday, October 2, 2014

Overnight Oats (Refrigerator Oatmeal)

Untuk memenuhi permintaan kanda serta dinda blogger yang tersayang, di bawah ni aku sertakan cara menyediakan Overnight Oats yang sangat simple.
 
Bahan yang diperlukan
 
1. Oats
(Kalau ikut resepi asal kena guna Rolled Oats. Tapi aku ni hentam je tukar pakai Quick Cook n Instants Oats. kadang-Kadang pakai jugak Rolled Oats)
 
2. Buah-Buahan Pilihan
(Ikut pilihan korang - Strawberry, Banana, Mango etc)
 
3. Greek Yogurt/Yogurt/Yogurt Drinks
(Regular yogurt is thinner. Jadi kalau korang guna regular yogurt korang kena reduce the amount of milk. Tapi aku kalau guna yogurt drinks or any yogurt aku tak campur susu pun)  
 
4. Susu
(Aku guna Low fat Milk)
 
5. Chia Seeds
(Bukan biji selaseh tau. Dia macam biji selaseh tapi bukan. Nanti aku buat entri khas pasal chia seeds ni ya)
 
6. Jar
(Atau apa-apa container pun boleh)
 
 
Cara-Caranya
 
Langkah 1 :  Masukkan oats dalam jar.
(Sukatannya ikut suka kita lah. Untuk breakfast aku biasa buat 4 sudu besar)
 
Langkah 2 :  Tuangkan susu dan yogurt.
(Sukatannya, sampai oats yang kita letak tu terendam dan lebihkan sikit. Kalau kurang sangat bila sejuk nanti dia terlalu pekat)
 
Langkah 3 : Masukkan Chia Seeds
(aku letak 1 sudu kecil. Chia seeds tak perlu direndam terlebih dahulu)
 
Langkah 4 : Tuup jar dan goncangkan.
 
Langkah 5 : Masukkan buah-buahan pilihan
(Sukatannya pun ikut suka. Aku biasa letak 2 biji strawberry atau 1 biji pisang)
 
Langkah 6 :  Kacau jar, gaulkan buah dnegan oats tu.
 
Langkah 7 : Tutup jar dan simpan dalam peti ais semalaman.
(Atau boleh juga disempan 2 hari tau sehingga 4 hari, bergantung kepada jenis buah yang digunakan. Aku biasa simpan 1-2 hari sahaja)
 
 
Ni ada gambar yang aku ambil dari internet untuk rujukan korang. (Sebab aku malas nak ambik gambar sendiri. Heheheheh)

Fridge_Oatmeal_collage1.jpg
Photo credit to http://www.theyummylife.com/Refrigerator_Oatmeal

Fridge_Oatmeal_collage2.jpg
Photo credit to http://www.theyummylife.com/Refrigerator_Oatmeal

5 Day Oats Challenge - Day 3

Cabaran Oats diteruskan untuk hari ketiga. :-)
 
Breakfast
 
Oats Kerabu :-)
 
Aku gantikan nasi dengan oats. 3 sudu quick oats bancuhkan dengan air.Jangan letak susu ya Nanti tak sesuai makan dengan kerabu + budu bagai tu. heheheee...
 
Ni sebelum campur. 
 
 
Ni rupa dia selepas dicampur segala bagai tu..
 
 
 
Lunch
 
 
Green Apple + Strawberry
Veggie Oats Based Pizza
 

Wednesday, October 1, 2014

5 Day Oats Challenge - Day 2


Morning Peeps! Just a short update.

Breakfast
 
 
 
Overnight Oats with Strawberry (again..hehehe)
 
Lunch
 
 
Orange + Kiwi + Strawberry + Green Apple for munching time.
But what I have inside the aluminium foil?
Do you want to know? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

 Tadaaaaa......
 
It's Tuna Oats Based Pizza. :-)



 Lemon + Chia Seed Water for the whole day