Skip to main content

Suka dalam Duka

Ada suka dalam duka. Itulah yang aku rasa hari ini.
 
Hari ini aku dengan abah bawa mak ke hospital. Keputusannya Alhamdulillah. Tidak terlalu terlalu buruk tetapi tidak juga baik. Tapi aku bersyukur. Walaupun masih ada kebimbangan dan kerisauan di dalam hati tetapi ia tidaklah keterlaluan sangat.
 
Mungkin ada yang bertanya apa cerita sebenarnya ni. Sebenarnya ini berkaitan dengan mak aku. Memang pada awalnya aku rasa aku tidak bersedia untuk bercerita. Tapi aku  rasa ada baiknya juga aku bercerita. Mungkin  dengan cara ini akan ada lagi ramai orang yang dapat membantu mendoakan mak. Dan untuk itu aku kira ada baiknya aku bercerita.
 
Sebenarnya begini. Beberapa hari sebelum puasa hari tu kami sekeluarga dikejutkan dengan satu berita yang cukup menyesakkan nafas kami semua. Hasil pemeriksaan doktor mendapati bahawa kanser telah menyerang mak semula. Mak pernah diserang kanser payu dara 3 tahun lalu tetapi selepas pembedahan mak kembali sihat. Kami fikir mak akan bebas daripada kanser selamanya tetapi ujian Allah ternyata tidak bertepi. Selepas 3 tahun kanser tersebut kembali menyerang mak. 
 
Aku menyambut berita sedih itu dengan linangan air mata dan kesedihan yang sukar digambarkan. Kenapa ujian ini menimpa mak sekali lagi. Dalam kesedihan macam-macam yang aku fikirkan. Aku mengambil masa beberapa hari untuk menerima takdir ini dengan redha. Pelbagai cara aku lakukan. Aku bersyukur kerana ada teman dihujung sana yang sentiasa beri aku sokongan.(Thank you so much dear. U know who u are). Aku perlu kuat. Kekuatan kami adalah kekuatan mak. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Bukan mudah untuk aku menenangkan dan menguatkan diri.
 
Sejak menerima berita tersebut aku banyakkan membaca surah Yassin. Sehingga hari ini hampir setiap hari aku membaca surah Yassin. Alhamdulillah aku lebih tenang hari ini.
 
Tadi mak ke hospital untuk berjumpa dengan Doktor Pakar Kanser. Doktor mengesahkan bahawa kanser mak berada pada tahap 2 (2 stage cancer). Aku bersyukur, kerana ia pada peringkat awal. Jadi mak akan mula menjalani rawatan kemoterapi pada 12 Ogos 2013 ini iaitu pada hari raya kelima. Aku tak kisah. Tak raya pun tidak mengapa. Yang penting mak kembali sihat.
 
Kepada kawan-kawan sekelian, aku mohon jasa baik kalian untuk mendoakan agar rawatan kemoterapi dan apa juga rawatan yang mak akan jalani berjalan lancar. Dan yang paling penting tolong doakan agar mak sembuh dan kembali sihat. Dan untuk itu, aku ucapkan terima kasih kepada semua. Semoga Allah sahaja yang membalas jasa kalian.  
 

Comments

  1. Salam Da,

    Baru akak tahu yang mak Da pernah kena kanser dulu. Insya-Allah doa akak sentiasa dipanjangkan untuk kesejahteraan dan kesembuhannya!

    ReplyDelete
  2. Kak Aida,

    Amalkan minum air rebusan daun durian belanda utk matikan sel kanser. Sekurang-kurangnya kita mencuba. InsyaAllah. Sy doakan moga mak akak kembali sihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih dik. Insyaallah akan diusahakan.

      Delete
  3. kakak... sabar ye dan jangan berhenti berdoa ok
    lebiu and misyu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih adikku sayang. Love u & miss u too.

      Delete
    2. Doa akak dari jauh juga moga mak Aida selamatlah hendaknya... moga di sembuhkanlah hendaknya... memang tak berayapun takperkan...

      Delete
    3. sori akak tak leh nak komen kat add commenttu .... leh komen kat reply jer... computer opis akakni buat hal...

      Delete
  4. Cho Zila - Terima kasih banyak-banyak kak. Takpe kak comment kat mana pun xpe. :-)

    ReplyDelete
  5. waaaa bergenang air mata baca entry ni...
    tak apa lah kak, tak beraya pun tak apa.. yg penting kesihatan mak.

    Sy pun pernah tak beraya haji langsung pun 2007 dulu sebab masa tu ayah meninggal.

    Sedih... anyway.. hope mak kak aida cpt sembuh & tabah lah 1famili ya?

    (dari saya yg dah yatim piatu tak ada sape2) :-(

    ReplyDelete
  6. Awak jangan putus asa. Teruskan doa untuk Mak. Insya-Allah, doa anak-anak yang soleh dan solehah akan dimakbulkan Allah SWT. Saya juga sentiasa doakan untuk semua Mak yang masih ada.... Saya dah hilang doa dari seorang Mak... tak salahkan saya pula doakan untuk semua Mak? Terutamanya Mak awak.... Terus bagi dia kekuatan dan jangan tunjukkan kesedihan awak pada dia tau..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Buah Hati Pengarang Jantung

Inilah buah hati abah aku skarang ni. Merekalah penghibur hati abah sejak mak pergi. Merekalah racun merekalah penawar. Semoga semuanya menjadi anak yang soleh dan cucu yang sentiasa mengingati atok dan nenek walaupun nenek dah pergi meinggalkan mereka.   Wan, Jiji & Ayoi (Anak2 abang aku) Adam (Anak Adik Perempuan Aku-Ain) Qisya (Anak Adik Lelaki Aku, A'a. Walaupun Qisya bukan anak betul adik aku tapi dia telah menjadi sebahagian daripada keluarga kami. Dan kami sayangkan dia.)

Hospis Malaysia

Photo credit to http://www.hospismalaysia.org Mungkin ramai diantara kita yang tak tau apa itu Hospis Malaysia. Aku tak pelik kalau anda tak tau sebab dulu aku pun tak tau dan tak pernah dengar tentang Hospis Malaysia ni.Aku mula 'kenal' Hospis Malaysia ni bila mak aku mula menghadapi gangguan pernafasan. Ya aku tau mak aku dah meninggal dunia beberapa bulan lepas tapi maafkan aku kerana aku masih belum mampu menyebut arwah mak, Aku lebih selesa menyebut mak sahaja. Kerana mak sentiasa hidup dalam hati aku :-'(   Ok berbalik cerita tentang Hospis Malaysia tadi. Sebenarnya aku sekeluarga diperkenalkan dengan Hospis Malaysia ini oleh doktor dan jururawat yang merawat mak di Hospital Luala Lumpur. Memandangkan mak kerap mengalami gangguan pernafasan dan menghadapi sedikit masalah untuk banyak bergerak  maka mereka mencadangkan supaya mak dibekalkan dengan oxygen dan juga wheelchair. Pada awalnya kami menjangkakan kami perlu membeli peralatan tersebut tetapi rupanya tid

Pengalaman Minggu Pertama Persekolahan

Selamat kembali ke sekolah adik-adik/anak-anak semua! Hari ini merupakan hari pertama dan minggu pertama persekolahan  bagi sesi tahun 2016. Jadi Aida nak ambil kesempatan bercerita tentang pengalaman minggu pertama persekolahan. Tapi bukan pengalaman  Tahun 1, cerita ini tentang pengalaman minggu pertama persekolahan di Tingkatan 4.Ehhh kenapa Tingkatan 4? Mesti ada yang tertanya-Tanya kan? Jawapannya mudah. Aida berpindah ke sekolah baru masa di Tingkatan 4. Pindah jauh ke Borneo kerana mengikut abah yang bertukar ke Sabah. Kami berpindah ke Kota Kinabalu pada penguhujung tahun. Sekolah yang dipilih oleh abah untuk Aida ialah Maktab Sabah @ Sabah College, antara sekolah ternama di Sabah. Pada masa itu kami tinggal di Putatan. Jarak antara Putatan dengan Sekolah Maktab Sabah adalah lebih kurang setengah jam perjalanan menaiki bas. Aida ke sekolah menaiki bas.  Maktab Sabah. Photo credit to Wikipedia.  Ok kita berbalik kepada cerita pengalaman minggu pertama di sekolah