Skip to main content

Mari Membaca!

Hari ni aku berjaya juga menghabiskan pembacaan novel yang dah sekian lama aku tinggalkan. Bukan tak minat membaca tapi aku sedikit bosan dengan novel melayu yang selalu berkisah tentang perempuan atau lelaki cantik kaya, bercinta, mendapat tentangan dan akhirnya bersatu dan hidup bahagia selama-lamanya. macam fairy tales pulak kan.
 
Dulu masa awal remaja memang aku suka baca novel-novel Ahadiat Akashah. Bila sedikit dewasa aku mula berkenalan dengan Aisya Sofea, Anis Ayuni, Norhayati Berahim dan Sharifah Abu Salem untuk buku Melayu dan Danielle Steel untuk buku Inggeris. Tapi sampai satu ketika aku mula rasa sedikit bosan dengan cerita perempuan cantik dan lelaki hensem ni. 
 
Daripada novel cinta aku mula beralih kepada buku motivasi dan buku agama pula. Buku motivasi dan buku agama ni aku tak kira penulis. Semua aku bedal asalkan tajuknya menarik. Tapi bila sampai saaat kerja dah semakin melambak dan aktiviti sosial dah semakin berkembang aku mula tinggalkan dunia pembacaan ni. Tak sempat, takde masa tu lah antara alasan yang aku bagi kepada diri sendiri. Teruk betul kan?
 
Tapi alhamdulilah aku dah kembali semula membaca ni bila trainer aku, Ammar Yassir pinjamkan aku satu buku dan minta aku baca. Buku ni buku ayah dia. Bagus untuk motivasi diri. Ni buku dia....Aku sangat suka buku ni. Cuba cari di kedai-kedai buku tapi tak jumpa. Sedih betul. Sampai hari ni aku masih mencari kalau pergi mana-mana kedai buku dan juga pameran buku.
 
 
Lepas baca buku tu aku mula baca buku Anthony Robbins yang lain. Antaranya...
 

 

Bila aku dah mula berusaha untuk mengurangkan berat badan aku mula berminat dengan bidang health and fitness.  
 
Tapi aku masih belum mula baca novel lagi sehinggalah satu hari tu aku tengok kawan aku dok membeli novel melayu bertimbum-timbun. Aku pun terdetik nak baca balik lah novel cinta melayu. Jadi novel pilihan aku adalah novel yang ditulis oleh rakan sepejabat aku sendiri, Aleya Anessa, Aku pilih novel pertama yang dihasilkan oleh beliau yang berjudul, Aku Milikmu.
 
 
 
Yang menariknya aku dapat buku ni dari beliau sendiri. Aku rancang nak beli tapi buku tersebut tiada dalam pasaran. Jadi aku pinjamlah daripada beliau. Rancang nak baca dalam masa satu dua hari je, Tapi gagal. Bukan cerita tak best tapi aku rasa minat aku telah beralih kepada bidang yang lain. Jadi untuk menghabiskan novel ini aku hanya memerlukan masa hampir satu minggu dari hari pertama aku membacanya. Sedangkan seingat aku pada zaman remaja dulu setebal mana pun sesebuah novel cinta seperti ini aku hanya memerlukan satu atau dua hari sahaja untuk menghabiskannya. Huhuhuuu....Aleya Anessa, maafkan akak ya. Akak kagum dengan hasil kerja awak. Dan kagum juga dengan novelis yang lain. kalian memang hebat. Cumanya minat aku untuk membaca novel cinta melayu seperti dulu belum kembali lagi. Huhuhuuuu....
 
Walau bagaimanapun, aku masih membaca novel lagi cumanya bukan novel cinta. Novel yang sedang dalam pembacaan aku sekarang adalah....

 
 
Kalau nak tau buku ni pasal apa, kenalah tunggu aku habis baca dulu ya. Entah ya ke tak aku nak buat review ni aku pun tak tau. Apa-apapun tungguuuuuuuuuuuuuuuuuuuu....

Comments

Popular posts from this blog

Buah Hati Pengarang Jantung

Inilah buah hati abah aku skarang ni. Merekalah penghibur hati abah sejak mak pergi. Merekalah racun merekalah penawar. Semoga semuanya menjadi anak yang soleh dan cucu yang sentiasa mengingati atok dan nenek walaupun nenek dah pergi meinggalkan mereka.   Wan, Jiji & Ayoi (Anak2 abang aku) Adam (Anak Adik Perempuan Aku-Ain) Qisya (Anak Adik Lelaki Aku, A'a. Walaupun Qisya bukan anak betul adik aku tapi dia telah menjadi sebahagian daripada keluarga kami. Dan kami sayangkan dia.)

Hospis Malaysia

Photo credit to http://www.hospismalaysia.org Mungkin ramai diantara kita yang tak tau apa itu Hospis Malaysia. Aku tak pelik kalau anda tak tau sebab dulu aku pun tak tau dan tak pernah dengar tentang Hospis Malaysia ni.Aku mula 'kenal' Hospis Malaysia ni bila mak aku mula menghadapi gangguan pernafasan. Ya aku tau mak aku dah meninggal dunia beberapa bulan lepas tapi maafkan aku kerana aku masih belum mampu menyebut arwah mak, Aku lebih selesa menyebut mak sahaja. Kerana mak sentiasa hidup dalam hati aku :-'(   Ok berbalik cerita tentang Hospis Malaysia tadi. Sebenarnya aku sekeluarga diperkenalkan dengan Hospis Malaysia ini oleh doktor dan jururawat yang merawat mak di Hospital Luala Lumpur. Memandangkan mak kerap mengalami gangguan pernafasan dan menghadapi sedikit masalah untuk banyak bergerak  maka mereka mencadangkan supaya mak dibekalkan dengan oxygen dan juga wheelchair. Pada awalnya kami menjangkakan kami perlu membeli peralatan tersebut tetapi rupanya tid

Pengalaman Minggu Pertama Persekolahan

Selamat kembali ke sekolah adik-adik/anak-anak semua! Hari ini merupakan hari pertama dan minggu pertama persekolahan  bagi sesi tahun 2016. Jadi Aida nak ambil kesempatan bercerita tentang pengalaman minggu pertama persekolahan. Tapi bukan pengalaman  Tahun 1, cerita ini tentang pengalaman minggu pertama persekolahan di Tingkatan 4.Ehhh kenapa Tingkatan 4? Mesti ada yang tertanya-Tanya kan? Jawapannya mudah. Aida berpindah ke sekolah baru masa di Tingkatan 4. Pindah jauh ke Borneo kerana mengikut abah yang bertukar ke Sabah. Kami berpindah ke Kota Kinabalu pada penguhujung tahun. Sekolah yang dipilih oleh abah untuk Aida ialah Maktab Sabah @ Sabah College, antara sekolah ternama di Sabah. Pada masa itu kami tinggal di Putatan. Jarak antara Putatan dengan Sekolah Maktab Sabah adalah lebih kurang setengah jam perjalanan menaiki bas. Aida ke sekolah menaiki bas.  Maktab Sabah. Photo credit to Wikipedia.  Ok kita berbalik kepada cerita pengalaman minggu pertama di sekolah